30 mars 2016

Smokingklänning?

M och jag är bjudna på ett bröllop i försommar, det ska bli superkul på alla sätt - superbra människor som gifter sig, det verkar blir fullt pådrag med kyrkbröllop (som jag älskar), middag och dans till mitt i natten, det blir super.

Klädkoden är smoking och för att hitta en ursäkt till att få köpa en ny klänning surfade jag just runt lite på begreppet "smokingklänning". Om jag fattat rätt kan en smokingklänning vara både kort eller lång, bara den är festlig. Vilket betyder att jag såklart har flera klänningar som skulle funka, vilket är synd eftersom jag vill ha en NY. Men jag hittar säkert en bra anledning att köpa en ny i alla fall.

Det jag ville komma till var att jag hittade en vett-och-etikett-hemsida där en man (tror det har betydelse) försöker förklara vad en smokingklänning är och hur den ska se ut. Såhär skriver han:

Smokingklänning eller aftonklänningen består av en kjol och jacka eller annan överdel. (Min kommentar: Hur kan en klänning bestå av en kjol och en överdel? Då är det väl ingen klänning?)

Vid smoking kan du välja mellan klänning/kjol eller festlig byxdress. (Min kommentar: Ehhh?)

En smokingklänning ska inte vara lika festlig i sin utformning som en frackklänning. (Min kommentar: Inte mycket hjälp. Festlig men inte superfestlig, eller vad?)

En lång smokingklänning blir finare, just genom sin längd - ankellång. (Min kommentar: Undrar fortfarande över gränsen till frackklänning.)

Klänningen ska om den är lång vara lagom urringad och då får den gärna vara försedd med en ärm. Det kan även vara lång ärm, men bör då vara i ett enklare material. Då kan den inte förväxlas med frackklänning. (Min kommentar: Jaså, lagom urringad? Så en urringad klänning med lång ärm i fint material är en frackklänning? Frackklänningar har väl inte ärm? Gaaaah.)

Är det en stor smokingfest med dans då tar du på dig en finare klänning eller byxa. (Min kommentar: Nyss funkade kjol också. Eller går inte det på fin fest? Men kjol är väl "finare" än byxa? What?)

Färger är samma som vid frackklänning. (Min kommentar: Vilka färger är OK?)

Finare material som siden, sammet eller crepé. (Min kommentar: Sammet? På riktigt? På smokingfest?)

Genom en mindre urringning och en lång ärm sjunker nivån. (Min kommentar: Men det ska vara ärm om det är urringning enligt ovan?)

Om du väljer en kortare klänning, men den ska inte vara över knäet, så kan du låta den bli mer urringad. (Min kommentar: OK. Men ärmarna?)

Vill du ha en mer glittrig och bararmad variant, så väljer du också en kortare modell (vilket betyder en kortare klänning, knäkort, inte kortkort, som täcker knäet). Därmed blir den inte lik en frackklänning. (Min kommentar: Knäkort vs kortkort? VAAAA? Säger en ens kortkort nuförtiden?)

Undvik lång, vid och glittrig klänning. Den kan, om den är golvlång, glittrig eller vid lätt förväxlas med en frackklänning. (Min kommentar: OK! Noted.)

Undvik stora diadem, välj hellre spännen istället. (Min kommentar: Hårspännen? Använder vuxna det? Och äger vanliga människor ens stora diadem?)

Det ska inte vara långa handskar till en smokingklänning. (Min kommentar: OK! Noted. Och synd, för det är ju så snyggt...)

Avstå från helsvart eller helvitt, det ger begravningskänsla. (Min kommentar: OK! Fast vitt = begravningskänsla? Snarare bröllopskänsla?)

Ankellång klänning fungerar inte vid ett gästantal under 20 personer. (Min kommentar: Fungerar inte?)
 
Kvinnor klädda i traditionell herrsmoking passar inte in i den traditionella gemenskapen på en fest. (Min kommentar: Jag förstår inte riktigt varför det inte skulle passa? Jag skulle tycka att det vore ASCOOLT.)
 
Du kan inte komma i jeans eller liknande om du valt en byxdress. (Min kommentar: Nej.)

Om du vill så använder du smycken, men det krävs inte ett enda smycke vid en aftonklänning. (Min kommentar: OK!)

Jackan, som inte är nödvändig, kan du välja i ett festligt tyg. (Min kommentar: OK!)

Frisyren är fri, det finns inga etikettsregler om uppsatt hår till smoking. (Min kommentar: OK!)

Skor kan vara av lack och väskan av festprägel. Väskan ska vara liten. (Min kommentar: VA? Lacksskor? Stämmer det? Jag vill inte ha lackskor!)

Om du vill ha ytterplagg, så kan du egentligen ta det du tycker passar. (Min kommentar: OK.)

Jag är ännu mer förvirrad nu: kort är ok men inte jättekort, urringat men inte jätteurringat om det inte är ärm på klänningen, dock inte lång ärm, gärna byxor men inte klassisk smoking. Och lackskor och hårspänne? Jag kommer se ut som en dåre om jag följer de här råden.

Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar