29 oktober 2007

bra timpenning

Som alla andra funderar jag ibland på att byta bana. Idag kom jag på vad jag ska bli - tandläkare! Jag var på undersökning hos min tandläkare idag, undersökningen tog 5 (!) minuter, hon skrapade lite med en skrapa och sa "oj du har ganska mycket tandsten, det får bli en tid hos hygienisten" och sedan fick jag betala 750 kronor - mer än 100 kr i minuten! Jag fick också boka en tid hos hygienisten, den behandlingen tar en timme. Om hon "bara" tar 100 kr i minuten blir det 6 000 kr, ouch!

Innan jag får hela Sveriges tandläkarkår på mig - jag VET att systemet är helt kasst, att tandläkarna bara får en tusendel av det patienterna betalar men visst låter det lukrativt? Jag tycker de tar bra betalt på mitt jobb ibland, men inte ens de stora otäcka amerikanska kapitalistföretagen får betala 100 kr i minuten.

Nu skall jag borsta tänderna med min nya anti-tandstens-tandkräm (eller så snor jag av lilla räkans tandkräm, som vanligt). Natti natti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar