8 oktober 2007

champagne är dyrt champagne är gott

Jag tror mig ha en ganska god uppfattning om min smak, dvs. vad jag tycker är snyggt och inte och vad jag tycker är gott att äta och inte. Men jag påverkas nog i viss utsträckning av priset på saker och ting, kostar t.ex. ett inte så snyggt plagg flera tusen kronor omvärderar jag det oftast lite.

Men ibland undrar jag hur det kommer sig att vissa extremt fula saker också är extremt dyra. Är det för att bara snuskigt rika människor kan kosta på sig att ha riktigt fula/kitschiga/fåniga saker? Ett exempel. I veckan hade Auktionsverket en rysk auktion. Det såldes en hel del Fabergé-grejer (jag har aldrig fattat grejen med de där äggen - fula och svindyra), bland annat ett halsbandhänge i form av en tre centimeter stor katt, i någon ädelsten, för 410 000 kronor! När jag tittar på det nu tycker jag att det är fint. Lite sorgligt nästan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar