4 april 2011

lortgris?

DN avslöjar att svenskar ägnar förhållandevis lite tid åt sin personliga hygien. Tydligen lägger svenska kvinnor i genomsnitt 36 minuter per dag på hygienen och männen 26 minuter. Det är tydligen lite om man jämför med andra länder i Europa.

Jag kanske outar mig som lortgris nu, men är inte 36 minuter ganska mycket på en dag? Det beror förstås på vad man lägger i ordet hygien. Men ändå. Hur jag än försöker får jag aldrig ihop 36 minuter på en dag. Idag, t.ex.: dusch - sju minuter (inklusive hårtvätt), deodorant, hudkräm och smink - fyra minuter, kamning - en minut (inklusive hårspänne), tandborstning - två gånger tre minuter. Rakning av ben tar mig fem minuter en gång i veckan. Fördelar jag det på veckans dagar blir det knappt en minut till.

Nitton minuter. Jag tyckte ändå jag var ganska ambitiös imorse.

Fråga: vad har jag missat att göra?

3 kommentarer:

  1. Njuta! Under tiden du gör allt det andra i badrummet. Bara det tar säkert en halvtimme till. Per dag.

    SvaraRadera
  2. Det förstås... Nu för tiden har jag ofta sällskap av 1 - 3 barn vid badrumsbestyren. Det snabbar onekligen på mig :-)

    SvaraRadera
  3. Här är en till lortgris i såna fall, jag fick bara ihop ungefär en kvarts hygien per dag. Sen kom jag på att man kan plussa på handtvättar vid toalettbesök, men det tar ju kanske bara 30 sekunder, så i såna fall måste jag gå på toa 42 gånger på en dag för att överhuvudtaget nå upp till svenska genomsnittshygienen. Hur räknar dom egentligen?

    SvaraRadera