1 november 2008

räddade skolan mig från kladdet?

Igår diskuterade Lillebror och jag den konservativa skola vi båda gick i när vi var små.

Lillebror berättade att hans tysklärarinna inför hela klassen sagt att man "måste ha handskar på sig när man tar i Lillebrors skrivbok"*, eftersom den var så kladdig. Min klassföreståndare läste alltid upp den bästa och den sämsta uppsatsen, och berättade såklart vilka det var som skrivit båda. Inte jättepedagogiskt kanske. Lillebror berättade också att hans fritidskamrater, som gick i andra skolor, läste läxor i en kvart och han själv i två eller tre timmar. Varje dag. På lågstadiet.

Någon sa att vi kanske har dessa ålderdomliga metoder att tacka för att vi idag är ordentliga skattebetalande medborgare. Jag tror inte det. Det tror jag vi kan tacka våra föräldrar för. Fast Lillebror kladdar förstås inte ned sina skrivböcker längre.

*auf Deutsch: "Man muss Handschuhe anhaben, wenn man Lillebrors Heft anfasst."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar