6 september 2009

hårdrock

Lilla räkan deklarerade för ungefär ett år sedan att han är hårdrockare. För att lära sig nödvändiga fakta har han lånat boken "Hårdrock" av Rickard Jakbo i skolbiblioteket. Nu läser Lilla räkan och jag i den på kvällarna. Jag tror faktiskt jag förstår skillnaden mellan Heavy Metal och Death Metal nu.

Mesig som jag är hoppar jag över meningar som innehåller ord som "oskuld", "sex" och "ligga med". Det kanske är att blunda för verkligheten men jag orkar inte förklara ordet "oskuld" för en åttaåring halv nio på kvällen.

Fast den dagen han frågar mig vad det betyder lovar jag att jag ska förklara det för honom. Under tiden kanske ni kan mejla mig förslag på hur man på ett pedagogiskt sätt förklarar för ett barn vad en oskuld är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar