11 januari 2011

Dag 29 - Mina ambitioner

Ordet "ambition" (är det ens ett svenskt ord, låter svengelskt?) får mig osökt att tänka på dialogen mellan Ordell Robbie (Samuel L. Jackson) och Melanie (Bridget Fonda) i Jackie Brown som går ungefär såhär:

Ordell Robbie: Goddamn girl, you gettin’ high already? It’s just 2 o’clock!
Melanie: It’s that late?
Ordell Robbie: You know you smoke too much of that shit, that shit gonna rob you of your own ambition.
Melanie: Not if your ambition is to get high and watch TV...
Ordell Robbie: Oh, ya’ll a couple Cheech and Chongs, huh?
[phone rings]
Ordell Robbie: Well don’t get up, I got it.

Haha. Klockrent. Ibland önskar jag att jag kunde svara "get high and watch TV" om någon frågade vad jag ville med mitt liv. Men riktigt så är det ju inte. Jag är mycket tråkmörtigare än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar