17 juli 2011

hälsningar från Utö


Utö. Jag har så fina barndomsminnen från de gånger jag var här med Pappan och Plastmamman d.ä. Som när vi åt picknicklunch på Barnens Bad och Pappan tog sitt hårdkokta ägg och sa "slå ägget i pannan" och sedan slog sönder äggskalet genom att dunka ägget i sin panna. Eller när han tramsade med sina Speedo-badbyxor som han trodde skulle bli förstörda av det bräckta vattnet. Och när han skröt om sina Franz Beckenbauer-Sporthosen. Eller när Plastmamman d.ä. talade kodspråk med Pappan så att jag inte skulle fatta när de pratade om glass, godis eller kakor. (T.ex. kunde hon från Pappan: "Ska vi äta Gustav Ludvig ikväll?". Det tog mig ganska många år att knäcka koden. Länge trodde jag att Gustav Ludvig var någon kompis till dem.)

Nu är det dags för en ny generation att få sommarminnen från Utö. Jag hoppas Lilla Räkan minns sin första Utövistelse med glädje. Jag lovar att slå hårdkokta ägg i pannan varje dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar