24 juli 2011

Quetzala

Har hittat en ny blogg att följa. Quetzala Blanco. Äntligen. Alla bloggare jag följer slutar blogga eller blir tråkiga. Quetzala skriver bra. Men jag känner mig verkligen som en tant/mamma när jag läser. "Lilla vännen" och "det ordnar sig" tänker jag. Och - Quetzala skulle skratta om hon läste det - jag känner faktiskt igen mig. Ungefär så där var det ju att vara 26 eller 27 eller vad hon är.

Hos Quetzala hittade jag också det här frågebatteriet. Passar bra i bloggtorketider.


Vad heter du? Skriver inte det i bloggen. Fast 99,9 procent av dem som läser är släkt och kompisar. Haha.
Var bor du? Södermalm.
Trivs du där? Ja. Jätte. Här finns allt: fin innergård med gräsmatta och sandlåda, jättestora Tantolunden med fotbollsplan och bad och promenadstråk, snälla grannar, bra skolor och dagis och så är det NÄRA till allt.
Brukar du läsa horoskop? Någon gång per år. Och då mest för att det är så komiskt och aldrig, aldrig stämmer på mig.
Har du körkort? Nä. Fast Ms svåger driver Forsbergs trafikskola. Men snart så. Tror jag.
Äger du några Converseskor? Inte just nu. Men älskar dem. Vill ha bruna. Eller rosa. Eller svarta. Eller alla färger. Ni förstår.
Favoritdjur? Katter, hundar, kor.
Vad spenderar du dina pengar på? Allt. Jag kör på tills det tar stopp.
Senaste konserten? Anna Nebtretko på Konserthuset 2009. VÄLDIGT länge sedan alltså.
Festar du mycket? Nehej.
Sprit, cider, vin eller öl? Bubbel och vin.
Brukar du bli för full? Inte nu för tiden.
Antal kuddar i sängen? Varför finns det alltid frågor om kuddar i sådana här frågekolumner? Vad är grejen med kuddar? Jag är helt obesatt av kuddar. Jag sover med en huvudkudde av standardstorlek. Boring.
Kan du baka bullar? Vet inte. Har gjort det typ två gånger i hela mitt liv.
Har du varit med i scouterna? Nej. Önskar jag hade faktiskt, hade nog varit bra för mig.
Bläck eller blyerts? Bläck.
McDonald’s eller Burger King? Donken.
Är du allergiskt mot något? Gnäll, tjat och krångel, brukar jag säga till barnen. De bryr sig öht inte.
Äger du ett busskort? På vintern.
Dricker du blå, grön eller röd mjölk? Blå.
Hur ser du ut idag? Som en idiot. Urtvättad uttöjd blå kjol och för kort rött linne. Glasögon. Håret i tofs men har inte kammat det. Ska fixa till mig lite innan jag lämnar lägenheten.
Har du haft sex idag? Nej.
Nästa mål i ditt liv? Halvhemligt. Jobbrelaterat dock.
Vad såg du senast på tv? Kollar på dvd ganska mycket men nästan aldrig på teve. Somnade till en basebollmatch som M kollade på igår.
Hur svarar du i mobilen? Mina för- och efternamn. Klart och tydligt. Jättetöntigt.
Vem ringde du senast? Mamman i Sydafrika, för vi ville prata med Lilla Räkan.
Vad sa den du ringde? "Ja, här kommer han".
Antal timmar sömn inatt? 5 kanske. Både Skorpan och Pluttskrutten drömde mardrömmar och skulle kissa vid 2-3 och sedan kunde jag inte somna om förrän vid 4. Möh.
Vad innehåller din favoritnattmacka? Ost ost ost. Helst Västerbotten. Gah.
Bråkat med ditt husdjur: Har aldrig bråkat med något djur. Det låter ju helt kocko.
Drömt något helt galet och så har det hänt dig nästa dag: Nej. Jag kommer bara ihåg stressdrömmar. Missade bussar och jagad av läskiga typer och så.
Är du ensam nu: Nej. Skorpan och Pluttskrutten är här. De är lite uttråkade och småbråkar.
Låtar som fastnar i ditt huvud ofta: Sommarplågor.
Vill du gifta dig: Det har jag redan gjort <3
Vill du ha barn: Har tre fina underbara. Vill inte ha fler.

FAVORIT…
Rum i huset: Köket.
Typ av musik: Allt möjligt. Mesigt, jag vet.
Månad: Maj.
Sten: Diamant.

DE SENASTE 48 TIMMARNA, HAR DU…
Gråtit: Ja. Åt hemskheterna på Utöya. Fan.
Köpt någonting: Ja. En klänning till mig, en sjal till Kusin Berlin (födelsedagspresent), en boll till Skorpan (födelsedagspresent), lyxnötter till M och mig.
Varit sjuk: Nej nej nej.
Sjungit: Vaggvisor i går kväll och Mackie Messer imorse.
Sagt “Jag älskar dig”: Ja.
Velat säga till några att du älskar dem: Lilla Räkan som är bortrest.
Träffat nån ny person: Ja. Kusin Berlins nya kille. Han var urtrevlig. Hoppas på ett snart återseende.
Saknat någon: Ja.
Kramat någon: Ja.

SENASTE…
Låt du hörde: Love is a losing game. Amy W förstås. R.I.P.
Film du såg: Äh, jag vet inte. Somnade antagligen till någon av Harry Potter-filmerna.
Drink du köpte: Kommer inte ihåg det heller. Köpte vin på Dannekrogen i fredags. Men blev bjuden på en GT för någon vecka sedan.
Sak du stal: Lilla Räkans smågodis. Men köpte nytt dagen efter så det är väl inte riktigt stöld?
Mat du åt: Frukost. Några skedar av barnens gröt. Två ostmackor. Russin. Kaffe. Mer kaffe. Resten av Skorpans macka,
Gången du åt en korv: Soyakorv i förrgår.

FÖRSTA
Första bästa kompis: Sonja.
Första inhandlade skiva: Wham Make it big.
Första förälskelse: En kille som heter Ken. I första klass.
Första begravning: Min farmors.
Första piercing/tatuering: Tog hål i öronen när jag var 6. Navelpiercing när jag var 23 och tatuering när jag var 32.
Första fiende: Nä.


SENASTE…
Senaste människa du slog: Slåss inte.
Senaste stora bussresa: Stor och stor, men från Västerhaninge station till Årsta brygga. 15 min kanske. Men jag hann bli åksjuk iallafall.
Senaste dusch: Igår eftermiddag. Döskönt efter en skärgårdsvecka.
Senaste irritation: Att Pluttskrutten envisas med att ställa en stol i soffan och säga att hon åker tunnelbana.
Senaste glass: En glassbåt i torsdags.
Senaste skjortan du haft på dig: En svart från Zara. Gammal som gatan.

2 kommentarer:

  1. Hurra för lite inspiration. Jag knycker frågorna direkt :)

    Och grattis till Skorpan!!!

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat! Nu vet jag att du duschade på morgonen också, det känns skönt :) KRAM på dig

    SvaraRadera