14 december 2007

planerat, eller?

Jag upphör aldrig att förvånas över hur många människor som har behov av att - mer eller mindre explicit - uttrycka sina åsikter om hur andra lever sina liv.

Det senaste i den häraden jag stött på rör - återingen - omständigheten att lilla räkans pappa och jag inte är gifta. Det är tydligen jätteviktigt för vissa (alltid kvinnor) att betona detta. Hursomhelst, de senaste veckorna har jag vid tre eller fyra tillfällen fått frågan om bebisen är planerad eller inte. Hallå, är inte det en väldigt privat fråga? Hur man än svarar blir det lite konstigt. Nu är bebisen synnerligen planerad och efterlängtad och välkommen, men ändå... Ingen skulle fråga en gift person samma sak. Skulle frågeställarna bli nöjda om vi rusade iväg till Rådhuset innan bebben kommer? Antagligen inte. Det är 2000-tal, jag trodde inte barn längre delades upp i inomäktenskapliga och oäkta barn. Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar