21 juli 2009

världens tråkigaste jobb

Lilla räkan, Pluttskrutten, deras pappa och jag väntar på pendeltåget. En städare polerar perrongen.

Lilla räkan pekar försiktigt mot städaren och viskar: "Titta, han har nog världens tråkigaste jobb."

Jag: "Vet du, nu ska jag skrämma dig lite. Om man struntar i skolan, eller inte kan eller får gå i skolan, då är det ofta bara städjobb man kan få."

Lilla räkan: "Men resenär då?"

Jag: "Resenär? Vad menar du? Jag tror inte man kan få betalt som resenär."

Lilla räkan: "Jo. Man reser omkring och så skriver man böcker om det man ser och så säljer man böckerna."

Lilla räkans och Pluttskruttens pappa: "Jaså, författare menar du. Det förstås. Om allt annat skiter sig och man inte har någon utbildning eller några pengar eller kontakter, då  kan man antingen bli perrongstädare eller författare."

Lilla räkan: "Ja?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar