25 januari 2010

spara en mille

Läste i en gratistidning att en av Swedbanks privatekonomiska experter räknat ut att man under ett helt arbetsliv sparar en miljon (1 000 000!) kronor på att äta medhavd matlåda istället för att äta lunch på lunchrestauranger.

En mille! Men det förutsätter förstås att man har disciplin att ha med sig en matlåda fem dagar i veckan i 45 år. Jobbar man som jag i Stureplanstrakten sparar man säkert 10 miljoner.

Men jag undrar: finns det någon människa som får med sig en matlåda varje dag? I så fall är ni mina idoler. Berätta gärna hur ni gör/orkar/hinner. För min del är det uteslutet att få med mig matlåda mer än någon gång per termin. I den mån vi får mat över efter middagen äter jag oftast upp den innan jag lägger mig (därmed får Lilla räkans, Pluttskruttens och Skorpans pappa inte heller möjlighet till någon matlåda... sorry). Och skulle jag någon gång få ihop en matlåda hamnar den sällan i portföljen utan står oftast kvar på köksbänken när jag travat till jobbet.

Jag är varje lunchrestaurangs drömkund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar