31 maj 2011

taxi driver

Idag har jag åkt taxi två gånger. Nacka tur och retur.

På vägen dit kördes min taxi av en kvinnlig taxichaffis. I Sverige är det ganska ovanligt. Så taxiföraren och jag pratade lite om det. Hon tyckte också det var underligt att inte fler kvinnor kör taxi. Enligt henne har Taxi Stockholm 4 000 registrerade förare. 123 av dessa är kvinnor. Det är ju helkonstigt. Jag kan inte komma på ett enda skäl till att taxiföraryrket är så mansdominerat. Taxiföraren berättade också om alla kocko-kommentarer hon får av kunder som har svårt att ta till sig att en kvinna valt taxiföraryrket. Hon brukar bemöta de flesta med "Men vet du, jag har faktiskt körkort." Underbart.

Nu måste ni gissa vad som hände på hemfärden. Jo! Jag fick åka med ytterligare en  kvinnlig taxiförare. Också hon från Taxi Stockholm. Det måste betyda tur.

ps A propos kvinnliga taxiförare: den coolaste i den genren måste vara Winona Ryder i Night on Earth.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar