4 september 2011

ratatouille

Åh. Är fortfarande glad för att gårdagen var så najs.

En av gårdagens höjdpunkter var middagen hos J och M. J hade som alltid lagat helt sinnessjukt god mat. Slow food och med kärlek. Underbart. Jag är i koma fortfarande. En av rätterna var en ratatouille, som jag tror J lagar efter receptet i Julia Childs "Det goda franska köket". Det är ett fullkomligt tokigt detaljerat recept ("skär squashen i 2 x 7 cm stora bitar" osv.) men orkar man göra som hon skriver blir det himmelskt. Jag lagar det väldigt sällan för att jag i princip äter upp hela kastrullen själv. Det är liksom inte lönt att skära och koka grönsaker i två timmar när jag ensam moffar i mig det på tjugo minuter. Men igår höll jag mig tillbaka liiite, så de andra i alla fall fick smaka på anrättningen.

Hursomhelst. Gårdagens middag platsar i kapitlet "Matminnen" i mina memoarer, som jag kanske inte kommer att skriva. Men ni hajar. 

1 kommentar: