18 december 2008

the sound of baby feet

Idag sprang jag på mamman till en av mina klasskamrater från grundskolan. Jag hade inte träffat henne på en sisådär tio år. Hennes första fråga var: "Nå, hörs ljudet av små barnfötter hemma hos dig?"*

En ganska hänsynslös fråga till att börja med, tycker jag. Jag önskar jag hade haft modet att skrika: "NEJ, jag har ingen livmoder" eller något liknande, men istället rabblade jag snällt upp min familjestatus.

Nu har jag gått och tänkt på det där med ljudet av barnfötter hela eftermiddagen. Det hörs ständigt allehanda ljud härhemma: Pluttskruttens babbel alt. gastande, Lilla räkans stereo, surret från datorn, tevebruset, diskmaskinen, torktumlaren, vad ni vill, men ALDRIG ljudet av några barnfötter. Pluttskrutten kan inte ens gå. Och Lilla räkan har slutat trippa för länge sedan. Det skall jag upplysa henne om nästa gång vi ses. Keine Kinderfüsse.

*auf Deutsch: Na, hört man das Geräusch von kleinen Kinderfüssen bei dir zu Hause?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar