22 december 2012

hjärtat och hjärnan

Det finns enligt min mening tillfällen då det är bästa att välja med hjärtat och så finns det tillfällen när det är bäst att förlita sig på hjärnan. Att vara känslomässig eller rationell. Ni förstår.

Många säger att man "alltid" måste välja med hjärtat, annars blir det inte bra. Se det tror inte jag. Det är säkert individuellt, men när jag väljer efter känslan blir det ibland ganska tokigt. Kommer inte på annat än triviala exempel, men om jag bara skulle välja det jag känslomässigt vill skulle jag bara äta smågodis och ostmackor och aldrig dricka något annat än kaffe eller möjligen vin. Jag skulle aldrig röra på mig, aldrig ta tag i jobbiga ärenden på jobbet, aldrig städa och aldrig förbereda mig för någonting över huvud taget.

Jag tror att den knasiga debatten om skolavslutningar i kyrkan eller - ännu knäppare - diskussionerna kring beslutet att klippa bort nidbilds-leksakerna ur Disneys tomteverkstadsfilm har med detta att göra. När jag tänker på skolavslutningar tänker jag på mina egna skolavslutningar i Engelbrektskyrkan och Tyska kyrkan, gigantiska kyrkor fyllda till bristningsgränsen av elever, lärare och föräldrar som sjunger "Den blomstertid" eller "Stille Nacht" så taket nästan lyfter. Levande ljus och orgeldån. Såklart mitt hjärta säger att detta är det bästa för det är tradition och vad stämningsfullt det var hörrni och så ska det alltid vara. Men hjärnan... kopplar jag in den för än stund så förstår jag ju. Skolan och kyrkan hör inte ihop och ska vara separerade. Det finns inget bra i att tvinga in elever, lärare och föräldrar i de kristna församlingsrummen bara för att vi är ett gäng som har rosaskimrande barndomsminnen. Att kränka, såra eller bara att få vissa att känna sig obekväma för att hjärtat säger oss att det var så fint i kyrkan när jag var liten håller inte.

Jag tror tankebanorna hos dem som blir upprörda över att pickaninnyn klipps bort i Disneyfilmen är ungefär desamma. Det har alltid varit så, när jag var liten, tradition. Fast i pickaninnyns fall tycker jag ändå att de som vill ha den kvar ska ta ett litet snack med sina spontana känslor. Jag tror att tiden är mogen att rensa bort symboler för rasism, antismitism, sexism, förtryck och kolonialism. Inte bara från julfilmerna.

It's the 2010-talet, baby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar