5 september 2014

kalasetikett

Jag kommer aldrig att förstå mig på vissa människor. Skorpan ska ha födelsedagskalas imorgon och har, som man ska tycker jag, bjudit hela sin grupp på förskolan. Tio barn. Dessutom har vi bjudit tre syskon till en av dagiskamraterna eftersom de bor på vår gård och våra barn leker jättemycket med dem, familjen är jättegenerös och alltid bjuder alla våra barn till sina kalas osv.

Nå. Av de tio dagisbarn vi bjudit har inte mindre än tre av föräldrarna svarat att de gärna kommer hela familjen, alltså mamma, pappa, det bjudna barnet och (minst) ett syskon. Två av dessa har också frågat om de ska "ta med något".

Ursäkta. Det står på inbjudan vem som är bjuden. Att treåringarna inte kan/vill vara på kalas utan en förälder förstår jag; men det löser man väl på volley tänker jag, dvs. mamman eller pappan stannar kvar, tar en kopp kaffe och hjälper till lite. Men nu har Skorpans - som vi trodde - halvstökiga tillställning med tiotalet kompisar utvecklats till en fest med 15 barn och 10 vuxna (+ Skorpan, Pluttskrutten, Lilla Räkan, M och jag). Vad är det i Skorpans inbjudan som inte gått fram? Jag hoppas innerligt föräldrarna inte förväntar sig mat och vin och underhållning för egen del för det kan jag lova att det inte blir.

Eller är det jag som missförstått alla sociala koder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar