8 augusti 2008

barnpsykologi

Har bestämt mig för att ge Jesper Juuls bok "Ditt kompetenta barn" en andra chans. Lyckades inte ta mig genom inledningskapitlet sist. Och jag måste säga att jag tycker att han bitvis har väldigt rätt och är väldigt bra. Mycket av den traditionella barnuppfostran kan man nog placera på sophögen. Men hans teser och sanningar framkallar också viss ångest hos mig. I vissa lägen verkar jag göra alla fel man kan göra, med risk för att jag sabbar kidsen integritet och deras förmåga att ta sitt sociala ansvar. Gulp. Men nu ikväll när jag skulle lägga lilla räkan testade jag i bästa Jesper Juul-anda att säga "nu vill jag att du går och lägger dig" istället för "du måste lägga dig nu". Men det vete fåglarna om lilla räkan märkte någon skillnad.

Och à propos barnuppfostran: läser Linda Skugges blogg med stor behållning och tror faktiskt mycket på hennes stil, som att hota med elefantbajs eller att slänga ut på gatan. Vet inte vad danska barnpsykologer tycker om det men so be it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar