15 september 2008

das alltägliche Chaos

Ibland retar det mig när andra är alltför välorgansierade och -planerade.

Exets mamma till exempel. Hon hade förtryckta inköpslistor där hon varje vecka kryssade i vad som behövde handlas. Listan var dessutom organiserad efter ordningen varorna stod i inne i mataffären. Familjen veckostädade varje torsdag efter middagen. Det skrevs packningslistor inför resor (även om det bara var en övernattning hos släktingar), planeringslistor inför jular och födelsedagsmiddagar. Önskelistor skulle levereras senast en månad i förväg. Egentligen förstår jag inte varför sån’t retar mig, jag behöver ju inte skriva och följa scheman.

Min vardag är är varken helt överorganiserad eller helt oplanerad. Lite mittemellan tror jag. Inte pendantisk ordning, inte kaos. Vi städar när det behövs, eller så struntar vi i det. Oftast har jag koll, ibland inte. Det händer att jag glömmer köpa något när jag handlar mat. Någon gång glömmer jag strumpor eller schampoo när vi reser. Det brukar lösa sig. Men någonstans innerst inne skulle jag nog vilja vara en sådan där välorganiserad typ. Jag kanske skulle be Exets mamma skicka en sådan där shoppinglista?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar