22 augusti 2009

kungabidrag

Härom dagen lyssnade vi på Ring P1 här hemma. Jag avskyr det programmet. De flesta som ringer in säger så bänga saker så jag får panik. Men ett par gånger per år är det nyttigt att lyssna på det, tycker jag. Det får mig alltid att inse att mina vänner och bekanta inte är rasister eller homofober utan har vettiga åsikter och värderingar.

Nu när vi lyssnade på Ring P1 handlade inläggen om saker som att föräldrar som följer sina barn till skolan är fega och att "rika" borde betala högre patientavgift. Ni förstår nivån.

Men plötsligt ringde en kvinna in och kommer med det klokaste förslaget jag hört på mycket, mycket länge. Nu när både Kronprinsessan och prinsessan Madeleine ska gifta sig är många människor plötsligt tok-monarkister och bara äääälskar kungahuset utan att reflektera över det. Ring P1-kvinnans förslag var att alla svenskar årligen skall få ett inbetalningskort där man själv får bestämma hur mycket man vill bidra med till kungahuset.

Det är ju genialiskt! Jag skulle bidra med 0 kronor. Eller kanske med två och femtio. Bara för att retas lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar