17 juli 2012

Drömma

Förra sommaren bodde vi fem kilometer från Utö by, så då hann vi inte gå runt på ön så mycket.

Detta år bor vi mitt i smeten (tio meter från ICA - tack!) och har hunnit traska runt och se några av huvudattraktionerna här. Det är intressant hur saker förändras i ens minne genom åren. Stugbyn, till exempel, minns jag som helt gigantisk. Nu när vi tittade på den så bestod den av fyra längder med åtta-tio stugor, inte mer. Och promenaden till kvarnen minns jag som en dagsutflykt. Den tog 40 minuter i Skorpans snigeltempo. Ja ni fattar. En vidsträckt kritvit sandstrand i mitt barnminne är ett helt normalt skärgårdsbad i vuxenvärlden. Lite märkligt.

Jag fortsätter vara kär i Utö. Hittade till och med ett hus till salu här. Ni kan vara lugna, jag skall inte köpa det men jag leker med tanken. I mina dagdrömmar bor vi här hela sommaren (det går faktiskt att åka till stan och jobba om man skulle vilja) och firar Petter-och-Lotta-jular i vårt fina Utöhus, jag kör flakmoppe till ICA och är tjenis med de bofasta.

Drömma går ju.

4 kommentarer:

  1. jo! köp hus där!!!! kramen

    SvaraRadera
  2. Tyvärr räcker inte fickpengarna :(

    SvaraRadera
  3. Den äldre Plastmamman28 juli 2012 kl. 16:14

    Just do it! Jag har ångrat i 30 år att jag inte gjorde det då. Då när stränderna var så långa och Utö-limpan fortfarande var exotisk.

    Var sa du att huset som var till salu ligger???
    :)

    SvaraRadera
  4. Plastmamman d.ä. - Du har rätt såklart... Ska fundera och räkna lite.

    SvaraRadera