14 juli 2012

Utö!

Nu är vi på Utö.

Jag var här ett par-tre somrar med Pappan och Plastmamman när jag var barn. Jag vet inte hur gammal jag var, åtta-tio kanske, men jag har väldigt fina och tydliga minnen härifrån. Vi bodde i stugbyn där Pappan, som var lång och reslig och inte den mest praktiskt lagda, snabbt utmärkte sig som "farbrorn som eldar upp halva byn" när han grillade vid middagstid. Vi badade i Barnens bad och hade med oss lunchpicknick med kokta ägg, som Pappan alltid knäckte skalet på genom att dunka ägget i sin panna och säga "slå ägget i pannan".

Idag när vi gick förbi Utöbageriet kände jag igen lukten direkt och kom genast ihåg alla gånger vi köpte Utölimpa och kokostoppar där. Hur vi spelade poker med tändstickor och vitamintabletter som vinster på kvällarna, hur jag genomskådade Plastmammans kodord för "glass" efter många års slit. Pappans Speedobadbyxor, Plastmammans Karhujoggingskor, mina egna manchestershorts. Jag minns ALLT.

Jag vet inte vad det är som gör att just Utö är i en sån good box för mig. Delvis är det nog att jag var så obekymrat glad när jag var här som barn. Och att Pappan och Plastmamman var så kära.

Nåväl. Nu hoppas jag Lilla Räkan, Pluttskrutten och Skorpan får egna fina barndomsminnen härifrån. Om det är soligt imorgon går vi till Barnens bad. Kanske slår jag några ägg i pannan.

3 kommentarer:

  1. Åååå kära Clarissa! Så fina minnen, och de finns i mitt hjärta också. Det är sånt som limmar ihop generationerna för evigt. Ha en riktigt skön semester på vackra Utö!

    SvaraRadera
  2. så fint, ni plastmammor! <3

    SvaraRadera
  3. tack Plastmamman och RaraK för fina kommentarer :) Storkramen på er

    SvaraRadera