26 oktober 2012

Två dagar Medelpad

Hemma igen efter två dagar i Sundsvall med två kollegor från ett annat kontor. Det var både jobbigt och kul att åka dit. Ägnade delar av tågresan hem åt att uppdatera mig på nyhetsfronten.

Otroligt vad jag missat:
- Tihi-diskussionen. Jag blir helt matt. Fick mig inte att bli mer royalistisk. Blev också väldigt trött av tanken på att många kvinnor alltid ska hålla på och behaga och vara till lags och vara så gulliga. Gah!

- Nyheten att Armstrongs Tour de France-segrar nu annullerats. Inte en dag för tidigt. Hela cykelsporten verkar korrupt. Trist verkligen.

- Berlusconi har fått ett fängelsestraff, som dock kortats ned av någon för mig outgrundlig anledning. Dessutom förstår jag det som att han troligen aldrig kommer att behöva avtjäna straffet för att han är så gammal eller för att brott kan preskriberas under överklagandetiden i Italien. Galet.

Är det såhär spännande nyheter varje vecka?

Förresten gick det rätt så bra i Sundsvall. Höll ett helt ok föredrag ("ingen som kastade ruttna tomater" som Bossen brukar säga när något gått bra). En av dem som var med på resan är en chefsperson, som jag inte hade ett i alla delar toppenintryck av innan. Men hon impade verkligen på mig och visade helt andra sidor live. Hon gav också beröm på ett ärligt sätt som fick mig att må jättebra.

Och så träffade vi en företagsledare som var som JR Ewing. Han hade guldtapeter på sitt kontor och en skylt på dörren som det stod "Captain's Office" på. Han satt bredbent i sin skrivbordsstol och jag och en kvinnlig kollega lite lägre i en soffa som två skolflickor. Han pratade om ditten och datten, men började sedan babbla om att det inte FINNS bra kvinnliga ingenjörer, att flickor och pojkar leker med olika saker för att de har olika gener, att män slår kvinnor för att de har testosteron och att alla politiker är otrevliga. Till slut kunde jag inte vara tyst längre utan drog likhetsfeministsnacket och sa att jag inte tror att mina döttrar har dockgener och att jag känner EUministern och att hon är en av de trevligaste personerna jag vet.

JR blev jätteglad och gav oss genast tre uppdrag. Helt otroligt. Från och med nu ska jag prata om feminism och politik på alla kundmöten.

Men. Var så stressad när jag skulle checka ut från rummet imorse att jag glömde min necessär på hotellet. Det har aldrig hänt mig förut. Och vet ni vad? Det är skitjobbigt. Dels gillade jag själva necessären, dels har det tagit ÅR att bygga upp den. Jag tror ni fattar. Den för mig perfekta resenecessären. Och imorgon drar Lilla Räkan och jag till Paris och jag har inte mitt resesmink och min favvokräm, buuuu! Lyxproblem. Men så störigt just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar