8 september 2013

Irriterande och positivt

Irriterande #1: Har skjutit upp en arbetsuppgift som borde varit klar i fredags. Tänkte att jag skulle göra det i helgen men eftersom jag varit sjuksköterska åt M och haft så många sociala events och tvättat kläder och städat lekskolan har jag inte hunnit. Om jag tar mig samman kan jag kanske göra det åtminstone halvfärdigt nu. Måste bara gnälla av mig här först. (Och tömma torktumlaren.)

Irriterande #2: Blev just irriterad på en yngre kollega, som jag mejlledes bett om hjälp med en grej (hens expertområde). Hen svarade just att hen inte har tid att hjälpa mig förrän tidigast tisdag eftermiddag, bl.a. för att hen ska skola in sin hund på dagis. Istället tyckte hen att jag kunde vända mig till en av våra praktikanter. När jag svarat hen att ärendet inte lämpar sig för en praktikant (men att praktikanten förstås kunde göra resarch) svarde hen att hen aldrig hanterat något liknande ärende och hänvisade till en kollega på ett annat kontor.

Jamen ursäkta mig. Jag vet att jag är gammal och konservativ och krävande och gnällig och otålig men jag tycker inte det är såhär det går till. Jag beter mig aldrig såhär, varken mot yngre eller äldre kollegor. Istället för att mejla om de här sakerna fram och tillbaka hade jag lika gärna kunnat göra det själv. (Efter att jag gjort det där jag skjutit på förstås...) Och så kan jag inte låta bli att tänka att hen hade svarat annorlunda om jag varit en av de manliga delägarna och inte en av de kvinnliga icke-delägarna. Men det är ju ren spekulation från min sida.

Men. På den positiva sidan:

Positivt #1: Pluttskrutten och Skorpan var på sin första danslektion idag. Det var så bra, så bra. Pluttskrutten och Skorpan var så strålande glada under tiden och efter. Självklart började jag böla för att alla barn (inte bara Pluttskrutten och Skorpan) verkade må så bra och bli så glada av att dansa och för att dans ÄR SÅ FINT. Dans slår verkligen an något hos mig. Varje gång jag ser en balettföreställning börjar jag gråta. Föräldrar får bara vara med första lektionen och tur är väl det.

Positivt #2: Helt wild and crazy tvättade jag min kemtvättsblus i handtvättsprogrammet. Och den blev så rent och fin och snygg på alla sätt. Förr i världen höll jag på med simhopp och off-piståkning. Nu rockar jag loss i tvättstugan.

Over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar