25 mars 2014

tågtankar

Hej från tåget. Minns att jag förra gången jag åkte tåg på den här sträckan tyckte att det var så vilsamt att åka tåg och att vara på tjänsteresa. Idag känns det inte alls så.

Det har säkerligen en massa orsaker men några av dem är att jag denna gång är mycket sämre förberedd på det jag ska göra (hålla ett föredrag, började skriva manus kl 22:15 igår, jättedumt), att jag har mycket roliga saker jag borde och vill göra hemma och att jag åker till Tyskland imorgon bitti (dvs. en tjänsteresa till).

En helt annan sak som gör mig lite förvånad. Mamman, som hämtar Pluttskrutten och Skorpan på lekskolan, fångar upp Lilla Räkan och lagar mat till oss tre dagar i veckan har den senaste tiden blivit tillfrågad om Ms och mina vardagsvanor och om vårt skolval för Pluttskrutten och Skorpan av flera lekskoleföräldrar. Är inte det lite konstigt?

Jag berättar gärna om våra tankar kring skolvalet, men då kan de väl ta det med mig direkt? Mamman svarar att hon inte vet, fast hon vet, eftersom hon inte vill vara någon slags mellanhand. Men frågorna om vår vardag är väl ännu snurrigare? Varför frågar de min mamma om när jag kommer hem på kvällarna eller hur ofta M lämnar på förskolan? Om det är viktigt att veta hur vårt veckoschema ser ut får de också gärna fråga mig direkt. Men varför är det intressant för dem att veta? (Jag misstänker att de är sura för att vi inte hämtar barnen själva mer än ett par dagar i veckan. Eller så är det avundsjuka/missunsamma/förundrade för att vi har en sån bra och engagerad mormor som vill lägga så mycket tid på sina barnbarn, men jag vet ärligt talat inte säkert).

Nu ska jag foka på föredraget en stund. Hej då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar