18 maj 2015

Enkät, tjoho!

Eftersom jag har bloggtorka just nu åker ni på en lista. So sorry. (Jag hittade den hos UnderbaraClara om ni undrar.)

Om du bara fick ta på dig en sminkprodukt på morgonen – vilken skulle du välja?

Jag använder fem sminkprodukter på morgonen och måste jag välja en tar jag min BB-cream. Just nu har jag en från MAC. Efter att ha använt foundation i 20 år sa en person som jag bedömde som trovärdig till mig att jag inte behöver det (det är iofs inte så många sminkprodukter en BEHÖVER, det är väl typ inga, men ni fattar vad jag menar) så nu testar jag mig fram i BB- och CC-cream-träsket.

Vilken är din favoritdrink?

Nuförtiden (tant!) dricker jag drinkar typ två gånger om året, så jag har helt tappat greppet. Jag skulle vilja säga Dry Martini för det är en så snygg och cool och klassisk drink men jag tycker tyvärr inte om den. Det får bli White Lady. Som jag inte druckit sedan jag var på Fasching med Rara K. Cirka etthundrafemtio år sedan. Gah.

Vad vill du förbättra i livet?

I mitt liv då antar jag? Jag vill sluta oroa mig för saker jag inte styr över. Jag vill inte ha migrän. Jag vill sluta bry mig om vad jag väger. Jag vill vara mer självsäker på jobbet. Jag vill tjata mindre. Jag vill vara en trevligare person att leva med. Jag vill bli bättre på att ge komplimanger. Jag vill ha snyggare kläder. Jag vill ha synliga muskler på ryggen och en sexpack på magen. Annars inget. Moahaha.

Om du bara fick bära en klädfärg resten av livet, vilken skulle det vara?

Stockholmssvart.

Tror du på Gud?

Ja, det gör jag. För mig att det ingen stor sak eller något som definierar mig, jag gör det bara. Jag har inget behov av att utöva min tro kollektivt, det är en helt privat sak för mig. Ibland får jag för mig att jag skulle ha passat bättre i judendomen än kristendomen men det är en annan historia.

Har du brutit något ben i din kropp?

Nej, tack och lov.

Vad gjorde du för ett år sedan?

För ett år sedan räknade jag ned dagarna inför en operation jag gjorde i början på juni. Det var en stor operation för en potentiellt farlig sak men som då var ofarlig. Jag tror jag lärde mig en hel del av den där vändan. Jag uppskattade mitt liv innan, det var inte så att jag behövde ett uppvaknande tycker jag, men efter att ha legat som en hösäck i en sjukhussäng och inte kunna gå ordentligt och ha ont och vara helt beroende av andra ser jag faktiskt på vissa saker lite annorlunda än innan. Så listan under "Vad vill du förändra i livet?" kan vi egentligen strunta i. Jag är tacksam. Tacksam mot mig själv för att jag gick till doktorn, tacksam att jag lever i ett välfärdssamhälle som tar hand om sina medborgare (hör ni det?), tacksam för att det finns så många som bryr sig om mig. Tack.

När hade du din första fylla?

Ehum, okej. Tvära kast. Från medelålders tacksamhet över livet till tonårsfylla. Alltså fylla och fylla, första gången jag drack alkohol var jag 17 år, det var på en kompis landställe i skärgården och vi spelade ett spel där man fick dricka ett glas häxblandning om man förlorade. Jag hällde dock ut det mesta av mitt för det var så äckligt och min kompis syster började kräkas mitt i alltihopa så jag hann inte bli berusad.

Kaffe eller the?

Kaffe. Jag gillar the också, men kaffe har jag tyvärr svårt att vara utan. Jag dricker nästan bara bryggkaffe och helst med en skvätt havremjölk i. Mycket viktigt att förmedla.

Vad gör dig gladast just nu?

Barnen. Att vi har en så bra atmosfär hemma. Jag tycker vi är respektfulla mot varandra, både vuxna och barn.

Vad är frihet för dig?

Alltså det här är ju en superknepig fråga. Total frihet är enligt min mening inte något eftersträvansvärt. Att inte ha förpliktelser, krav på sig eller förväntningar på andra. Det vore det värsta tycker jag. Men frihet i bemärkelsen att en kan förändra saker om de är tillräckligt viktiga, att en vet att en alltid har ett val, att ingen annan styr eller har kontroll över ens livsval, det skulle jag säga är frihet på det bra sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar