1 december 2010

Dag 09 - Min tro

Igår var jag en sväng förbi en skönhetssalong på lunchen. Tyvärr blev det ingen större skillnad i mitt utseende.

Hursomhelst, jag pratade lite med hudterapeuten som försökte få ordning på mina ögonbryn (sant). Hon berättade att hon och hennes man är troende kristna. Jag blev faktiskt lite avundsjuk, inte på att hon är troende kristen utan för att hon kunde säga det med sådan självklarhet. Jag hade varit lika avundsjuk om hon hade sagt att hon var ateist. Eller buddhist eller jude eller muslim eller asatroende eller new agare eller what ever. Jag skulle också vilja ha en sådan övertygelse, åt ena eller andra hållet.

Jag är övertygad om att alla människor har ett sprituellt behov. Sedan kan förstås uppfylla det på massor av sätt, men jag tror faktiskt inte man kommer undan. Och jag tror faktiskt. Men jag tvivlar också. En teolog sa till mig en gång att "tvivla är att tro". Fast jag tror inte det är riktigt så enkelt. Jag har en övertygelse fast jag är inte alltid helt övertygad. Men ibland är jag det.

Det är ju jättemesigt. Troende light, kan man vara det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar