22 december 2013

Kärrtorp

Efter att ha känt mig helt vardagsstressad och trött på olika saker som jag inte kan göra något åt gjorde favvogrannen och jag en så bra grej idag. 

Favvogrannen och jag åkte ut till Kärrtorp och var med i Linje 17:s manifestation mot rasism. Det var så länge sedan jag deltog i något liknande öht, det var så länge sedan jag kände glöd och engagemang för något större mål att jag nästan trodde att jag inte hade det kvar i mig. Men det finns visst kvar under min 40åriga fernissa. Det var jättehärligt att få vara del av något stort och bra och rätt. Så härligt att uppemot 20 000 stockholmare tog sig tid för detta idag.

En sak som gör mig beklämd är dock att de ungdomar som talade och sjöng på scenen idag kämpar för exakt samma sak som jag och mina kompisar gjorde för 25 år sedan. En jämlik värld utan rasism och intolerans. De säger precis samma saker som vi gjorde, det verkar som att väldigt lite har blivit bättre på den fronten.

Men. Tillsammans ÄR vi starkare. Vi som inte vill behandla människor olika på grund av hudfärg, etnicitet, religion, sexualitet eller kön är många fler än dem som vill det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar