6 december 2013

Nikolaus, Mandela

Det blev jättemysigt imorse. Inga konstigheter. Pluttskrutten och Skorpan lite uppspelta av att Nikolaus verkar ha varit inne i lägenheten under natten och lämnat presenter och att Nikolaus häst ätit upp maten vi lagt ut till den men smulat ned lite. Glöggfrukost och pepparkakor och sedan iväg till lekskolan.

Såg som hastigast i tidningen att Nelson Mandela avlidit, tänkte inte så mycket på det mer än att han ju var gammal och att det var väntat osv. Tänkte dock lite på min bekant H, som är från Sydafrika. Men sedan, i tunnelbanan, såg jag vad H skrivit på sin Facebook om Mandela... kanske trillade en liten polett ned hos mig. Det är svårt att greppa men det är tack vare Mandela som H, hela hennes familj och hennes vänner faktiskt blev fria. Mandela var för henne en nyckelperson, tack vare honom får hon leva sitt liv i fred och frihet. Det är lite svårt att förstå.

Det finns en p3-dokumentär om Mandela, lyssna gärna på den. Beskrivningen av hur Mandela, efter 27 år i fängelse, efter att ha missat sina barns uppväxt, efter alla umbäranden går ut ur fängelset och säger att han lämnat bitterheten inne i fängelset, för, säger han, om jag tar med mig bitterheten ut blir jag aldrig fri, är helt enastående. Jag känner sådan beundran för denne man, som betytt så mycket för så många.

http://www.youtube.com/watch?v=fm7p-RLFg2I

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar