9 december 2013

Waldorf

En julfest, en helg och en intensiv arbetsdag senare. Har en massa jag vill skriva om men orkar inte formulera mig riktigt, vi får ta det när det funkar helt enkelt.

Jag får ibland frågan varför vi valt Waldorfförskola åt barnen i stället för "vanligt" dagis. Jag kan aldrig förklara det riktigt, mer än att det är så mycket i Pluttskruttens och Skorpans förskola som är så fint och bra att jag aldrig ångrar eller tvivlar. Men så idag, av en slump, såg jag att vår förskola faktikst har en hemsida (om än ganska rudimentär). Där står det såhär:

Tag emot barnet med vördnad.
Uppfostra det i kärlek.
Lämna det i frihet.

Det sammanfattar allt och är anledning nog att sätta barnen där.

Jag försöker påminna mig själv varje dag vad det är jag håller på med när det gäller barnen. Vördnad och kärlek, för att så småningom släppa dem fria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar