11 juni 2015

Hälsoundersökning, trombocyter, tomtebloss.

Den pågående hälsoundersökningen på jobbet har varit ganska skoj att vara med i. Eller undersökningarna och provtagningarna har förstås varit som undersökningar och provtagningar är mest, varken roliga eller tråkiga, men det är så roligt att se hur kollegorna förhåller sig till dem.

Vid ett av tillfällena ingår sex minuters cykling på en motionsscykel. Vissa medarbetare har bytt om till träningskläder före sin cykling, andra hävdar att de svettats floder av sex minuter på cykeln, några har vägrat cykla eller varit nervösa och pratat om detta som något slags prestation. Ganska komiskt om ni frågar mig. För min del innebar undersökningarna inga överraskningar förutom mitt trombocytvärde (beror tydligen på op i somras och är inte farligt) och ett skruttigt järnvärde. Järnvärdet STÖR mig, för jag tycker jag sköter det där men tydligen inte. Lite skönt dock att veta varför jag under våren varit så trött att jag nästan somnat sittandes i kontorsstolen och varför det pirrat i händerna och allt vad det är. Nu dricker jag Blutsaft så snart är jag iron woman igen. (Ehum.)

En annan sak - jag undrar om några av kollegor fått någon slags vår-härdsmälta som gör att de måste säga precis vad de tycker: på två dagar har en person berättat om en julfest på en annan arbetsplats där en person satte tomtebloss på olämpliga ställen på sin kropp, en annan sa att hen och jag såg ut som medelålders advokater (eh?), en har kallat mig för sin "feministiska ledstjärna" (oklart om det är en komplimang?) och ytterligare en kallade mig för raffig (JA! det ordet användes) när jag hade springkläderna på mig. Jag undrar vad dessa personer kommer att säga på sommarfesten (imorgon) när de dessutom fått lite alkohol i sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar