9 juni 2015

Sommarlista! Jo!

Jo, jag tror det är dags för en lista igen. Den här hittade jag på den fina bloggen Evelinas Ekologiska, som i sin tur hittat den hos UnderbaraClara som i sin tur hittat den hos Nio till fem osv. Idel stjärnbloggare, och så jag då, hehe.

Mina planer för sommaren:
Vi konstaterade igårkväll att vi inte planerat någonting och att sommarlovet är tio veckor långt och att det börjar imorgon och att vi inte vet var barnen ska vara eller när. Ärligt talat ganska stressande. Men jag vill att barnen och vi vuxna ska ha en lång och solig och bra Sverigesommar, med häng i stan (älskar stan på sommaren men det är nog bara jag), hos farföräldrarna i Norrland, hos Mamman i Uppland och släkten på Roslagsstället.

För egen del ser jag fram emot att bada med barnen i hav och sjöar och pooler, att ta löpturer i shorts, cykla, äta grillmiddagar (fast jag inte är så besatt av grillning så är det ändå något speciellt med det), frukostar utomhus och det där drällandet som är så skönt. 

Bästa sommarstället:
Vi har inget eget men flera härliga ställen i släkten: Ms föräldrars i Norrland med det underbara ljuset och långa ljusa sommarnätter, altanen med utsikt mot horisonten, bottenlösa tjärnen och alla släkthistorier. Upplandsstället som jag av olika orsaker behöver nyupptäcka, med milsvid skog, vilda orkidéer, badplatser, träveranda och hängmatta. Roslagsstället med prunkande natur, badeldorado, fina löpstigar och pendelavstånd hem.

Jag älskar också Utö, Åland och Gotland på sommaren, men kommer nog tyvärr inte till något av dessa ställen i sommar.

Favoritsommarblomman:
Alltså... jag kan namnet på cirka fem vilda blommor men jag ÄLSKAR blåklocka och rödklöver.

Här badar jag helst:
Från en klippa ner i havet. Härligast när solen kastar glitterstrimmor ner i vattnet, Näst bäst är att få dyka från badbryggor där det är lagom djupt och utan trassliga växter på botten.

Hur länge ska du vara ledig?
Vi har tre veckor inplanerade då vi ska vara helt lediga tillsammans. Sedan har M och jag varsin vecka med barnen. Utöver det så kommer vi att vara ledig någon extra dag kring midsommarhelgen och säkert i anslutning till skolstarterna i höst.

Vad ser du mest fram emot?
Att inte ha dagarna fulltecknade och planerade, kunna sitta utomhus på kvällarna utan att frysa, inte passa tider hela tiden, doften av gräs, ligga i skuggan och dåsa på eftermiddagen, gå barfota, cykla med barnen och dricka the på kvällarna.

Vad kommer du köpa inför semestern?

Skor. Behöver ett par slit-och-släng-sneakers, sandaler och badtofflor. 

Det här lyssnar jag på i sommar:
Jag tänker lyssna fokuserat på barnen när de pratar. Min springlista på Spotify. De fyra årstiderna. Ett och annat sommarprat. Ekot. 

Favoritsommardoft:
Eftermidaggskaffet. Nykokt färskpotatis. Snabbsaltad gurka. Gräs. 

Hur kommer du att göra dig illa?
Förhoppningsvis inte alls, men jag är en mästare på skavsår och på att bränna mig på ugnar, så det lär jag nog råka ut för i sommar också. Men det är ju inte att göra sig illa direkt. 

Vad oroar du dig för?

Att jag inte kommer att uppskatta tiden vi är tillsammans så mycket som familjen förtjänar. Att jag fastnar i vardagsbestyr och logistik. Att jag kommer att tjata för mycket på alla. Att det inte blir badväder. Ska försöka att ta dagarna som de kommer.

Hur kommer du minnas din semester sen i september?    
I år vill jag vara nöjd med att vi inte hetsat runt utan njutit av dagarna och att vi varit tillsammans.

Den ultimata sommardagen:

Jag vaknar utsövd lite före alla andra. Jag brygger kaffe och dricker det sittandes på trappen i morgonsolen. Inga ljud hörs förutom några fåglar och rasslet i träden. Jag joggar en liten runda innan det blir för varmt. När jag kommer tillbaka har Skorpan och Pluttskrutten vaknat och leker med mina gamla leksaker. Jag tar fram frukosten och då vaknar de andra. Vi äter utan brådska, läser DN och cyklar sedan till badet där jag försöker stajla genom att dyka från hopptornet. 
Vi äter frukt på stranden och åker sedan hem och steker pannkakor. Sedan tar Skorpan och jag en promenad medan de andra spelar fotboll. Jag skördar lite vinbär eller rabarber och rensar frukten medan jag lyssnar på radio. Läser några kapitel i en deckare medan M joxar med grillen. Vi äter middag utomhus. När det mörknar tänder vi en fotogenlampa och pratar lite. När jag lägger mig bränner det lite bakom ögonlocken för att jag är så trött. Efter två sidor i boken släcker jag. Medan jag somnar hör jag att det regnar lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar