10 november 2007

inget svar på tal

Träffade en gammal bekant på stan för ett tag sedan. Det blev ett lite märkligt möte, han blev väldigt personlig väldigt snabbt och berättade om sina studier, jobb och flickvän medan jag inte riktigt kände för att tuta ut allt som hänt mig de senaste åren sådär på tunnelbanan. Jag svarade dock hövligt och ärligt på hans frågor om var jag bor, min "status", familj osv. Sedan kom det, när han sa "det var knappt jag kände igen dig, för sist vi sågs var du verkligen smal". Jag svarade (dumt nog) "men du, jag är gravid det är kanske det?". Varpå han sa "nej, nej, det ser jag väl, det är inte det, du var verkligen mycket smalare då".

Suck. Jag är 34 år men har fortfarande svårt att hantera kommentarer om min kropp. Det stör mig oerhört att jag går och tänker på det, istället för att bara konstatera att hans åsikt inte viktig. Fast det som stör mig mest är att jag inte hade svar på tal utan bara mumlade något om att tiden går och klev av tåget. Jag misstänker att han kommer tro att det är okej att säga sådär till folk och fortsätta med det.

Nähej, nu skall jag gå till köket och se om lilla räkan lämnat kvar något av sitt lördagsgodis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar