4 november 2007

som om inget hänt

I alla familjer (tror jag) finns det en eller ett par saker man bara inte pratar om. Väldigt frustrerande när man är den som på något sätt berörs eller är föremål för det där förbjudna ämnet. Ibland kryper de där frågorna upp till ytan ändå, det är som att de vill bli avhandlade fast människor försöker lägga locket på. Upplevde det igår igen. Inte med min egen familj (vi har våra no-nos också, tro mig) men det berör mig likafullt.

En person kommer in på ämnet i fråga, inte alls i "nu skall vi göra upp en gång för alla"-stil, det kommer bara upp ganska naturligt i konversationen. Klassisk pinsam tystnad. Jag försöker plocka upp en tråd för att prata vidare om det, fortfarande utan att på något sätt anklaga. Tyst igen. Någon berömmer maten och sedan pratas det vidare som om inget hänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar