3 november 2007

likörglas och fruktknivar

Jag vet, jag vet, jag vet att detta är lyxproblem, men det ÄR lite jobbigt när två vuxna människors bohag skall flyttas ihop. Det är inte bara att ställa upp servisen i köksskåpet, för där står redan en servis.

Jag äger en hel del prylar som jag är lite kluven till och det gör mig faktiskt lite ledsen. Några exempel. Jag har fått tolv (!) likörglas i finaste kristall. Oddsen för att lilla räkans pappa och jag skall ha en middag där det serveras likör är inte jättestora. Och om vi skulle få för oss att dricka likör på en middag skulle vi vara så fulla när vi väl kom så långt att jag inte skulle ha en tanke på att plocka fram likörglasen från 1800talet eller vad det är. Samtidigt som de är en gåva från fina snälla rara släktingar. Ett annat exempel är tolv (igen) fruktknivar från 30-talet, jättecoola, med bakelitskaft i olika färger. Jag har mycket svårt att se lilla räkan, lilla räkans pappa och mig sitta vid köksbordet och skala frukt med fruktknivar. När jag äter frukt skalas ingenting. Har alltså aldrig använt dem. Men de är jättefina och en gåva från någon som står mig nära. Sådär håller det på. Ovanpå detta kommer att lilla räkans pappa och jag tillsammans har sju stekpannor, tio kastruller, tre fulla serviser, 10 linnedukar och 30 påslakan. Jag tror vi får öppna en second hand-butik.

Tack och lov är det allahelgonahelg. Jag skall pallra mig iväg till kyrkogården och tänka på det som är viktigt istället för likörglas och fruktknivar.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar