4 mars 2008

Viveka Andebratt i oss alla

Det bor en Viveka Andebratt i ganska många av oss (ni vet Stefans mamma i Mia och Klara - när kommer det fler avsnitt för övrigt?). Jag har hittat en hel del Lill-Vivekor i min omgiving den senaste tiden. Den typiska Lill-Vivekan ställer gärna småintima frågor om (t.ex. om förlossning eller graviditet) och blir sedan jättespattig när man svarar. Det är faktiskt nästan komiskt. Såhär kan det låta.

Lill-Viveka: "Känns det att det snart är dags?; jag: "Ja, jag har ganska mycket sammandragningar";  Lill-Viveka: "Jaha, ville du ha mer kaffe eller?". Haha. Eller såhär:

Lill-Viveka: "Sparkar bebisen mycket?", jag: "Sådär, men det märks att bebben har det trångt därinne, här är en fot t.ex., vill du känna?". Lill-Viveka: "Eh, jag ska hämta ett glas vatten, vill du ha?".

Jag tycker också förlossnings- och graviditetssnack kan vara lite obehagligt och ofta ointressant, men jag leder inte in samtal på det sådär.

Ni som inte har koll på Viveka Andebratt kan lyssna lite här http://www.sr.se/cgi-bin/p3/humor/unitgroup.asp?GroupID=2734&UnitID=2278

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar