14 oktober 2008

bortom mammalatten

Sedan lilla räkan och Pluttskrutten gjort entré i mitt liv funderar jag, förstås, en hel del på barnuppfostran (läskigt ord egentligen). Jag försöker läsa relevant litteratur, lyssnar uppmärksamt på allt BVC-damerna berättar för mig och kollar runt på sajter och forum.

När det kommer till bebisar levereras, förutom alla detaljerade råd om smakportioner, blöjexem och pedagogiska leksaker, också en massa åsikter om vad mammor (inte pappor, tydligen) ska göra och inte göra med sina bebisar. 

Lattemammadebatten är så uttjatad, och enligt min mening ganska ointressant. Och ingenstans, varken i barnlitteraturen eller den offentliga debatten hör jag någon prata om det viktiga. Hur man ska få styrkan att leda sina barn rätt, skydda dem från att hamna snett och samtidigt ha mod att släppa dem fria. Please tell me.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar