3 augusti 2014

Pride

Hörrni. Jag gick i Prideparaden igår!

Jag har velat göra det i många år. Nu blev det av! (Det var förresten det här jag antydde att jag kanske skulle göra i helgen). Jag gick i Folkpartiets tåg, har inte varit aktiv i partiet på 20 år och ändå var det ett tiotal personer som kände igen mig, kom fram och kramades och välkomnade.

Hursomhelst, detta var viktigt och bra och kul! Vi dansade fram på gatorna, delade ut blommor, vinkade och var glada. Och så fick jag både se och hälsa på några av mina favoritpolitiker.

Pride är så viktigt. I ett land med hyfsad acceptans för olikheter är det lätt att glömma att det finns så många människor som inte kan och inte får visa vilka de är eller uttrycka sina åsikter. Därför är det viktigt att medelklassheteros som jag själv reser sig ur soffan då och då.


Jag har saknat att känna engagemang och sammanhang på det här sättet. Skulle gärna vilja engagera mig lite i politiken igen, men vet ärligt talar inte om jag kan prioritera detta bland allt annat jag vill och måste göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar