15 december 2014

Panik.

Jag får faktiskt panik av Björn Söders uttalanden i DN igår och i Aktuellt idag. På riktigt fick jag hjärtklappning både igår när jag läste tidningen och idag när jag såg och hörde på teve. Jag är också förvånad över att jag blev så förvånad över det jag läste och hörde  - vad trodde jag om SD egentligen? Men jag trodde inte de vågade vara så öppet nationalistiska och rasistiska som Söder faktiskt är.

Kanske är det bra att Björn Söder och andra SDare får tala ut i media så vi alla vet var de står. Kanske får SD mindre sympatisörer av det. Kanske fler fattar att det, om vi anammar SDs extrema definitioner av svensk och svenska nationen osv., inte blir så många svenskar kvar. Jag vill inte ens vara svensk om SDs får definiera svenskheten (fast om jag tolkar dem rätt faller jag ändå bort eftersom jag har en utlandsfödd förälder och inte raktigenom "känner mig" svensk).

Jag är bara så orolig för att det blir precis tvärtom. Att SD får ännu fler röster. Jag skulle bli så förtvivlad om det hände. Jag skäms över det redan nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar