7 maj 2008

alla dessa dagar

Några bekanta klagar på att jag aldrig skriver något om vad jag GÖR utan bara gaggar om saker jag går och grunnar på med min lilla hjärna. Min vardag är ganska oglamorös och enahanda och därför inte så kul att läsa om, tror jag. Men för att blidka dem som undrar vad jag gör på dagarna kommer här en sammanfattning av gårdagen.

07.00 Alarmet i lilla räkans pappas mobil ringer hysteriskt. Lilla räkans pappa gör ingen som helst ansats på att vakna eller stänga av. Efter en stund kliver jag upp. Byter blöja på Pluttskrutten.

07.15 - 08.00 Tjatar på lilla räkan att han skall klä på sig. Lilla räkan är inte sugen på att klä sig utan letar efter en legobit. När lilla räkan så småningom fått på sig kläderna äter vi äter frukost. Ammar samtidigt som jag äter. Spiller filmjölk på Pluttskrutten.

08.00 - 08.30 Lämnar lilla räkan i skolan. När jag är hemma igen ger jag Pluttskrutten andrafrukost. Lilla räkans pappa letar efter sin snusdosa och drar sen till jobbet.

08.30 - 11.30 Funderar på att tvätta ett fönster, stryka, sortera mina fotografier, panta flaskor eller göra något annat av de grejer jag lovat lilla räkans pappa att göra. Istället så duschar jag, läser tidningen, dricker kaffe och gosar med Pluttskrutten. Ammar. Byter blöja. Somnar till i soffan.

12.00 - 16.00 Träffar Solstrålen och hennes bebis. Efter en långlunch strosar vi omkring, tittar i affärer och äter glass. Pluttskrutten sover hela tiden. Ett mönsterbarn. Får skynda mig till fritids för att plocka upp lilla räkan.

16.30 - 17.30 Gör matteläxan med lilla räkan. Han gillar inte matte så mycket. Vi blir osams när jag försöker hjälpa honom. Vi blir snabbt sams igen. Lilla räkan hittar legobiten han letade efter imorse. Ammar och byter blöja på Pluttskrutten.

17.30 - 19.30 Äter middag med lilla räkan (illgröna pannkakor med sirap). Lilla räkans pappa är på ett jobbevent. Vi pratar om Star Wars och huruvida Princess Leia var med på isplaneten eller inte. Efter middagen spelar lilla räkan tevespel. Pluttskrutten är trött men vill inte sova. Hon ylar mest. Jag bär runt henne i lägenheten. Inget mönsterbarn längre.

19.30 - 20.00 Läser saga för lilla räkan. Pluttskrutten, lilla räkan och jag gosar lite i lilla räkans säng. Pluttskrutten fortfarande gnällig.

20.00 - 23.00 Pluttskrutten och jag ligger i soffan. Äter en halv rulle digestivekex. Mår lite konstigt. Pluttskrutten somnar. Bestämmer mig för att se några avsnitt av Friends. Somnar halvvägs in i första avsnittet. Vaknar av att lilla räkans pappa sätter nyckeln i låset. Masar mig i säng.

Så. Gissar att ingen vill ha fler rapporter om min vardag va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar