28 maj 2008

palsternackspuré, någon?

Igår var jag på träff med mammagruppen. BVC-kvinnan visade en skön 80-talsfilm (på VHS dessutom, hurra!!) som hette "Matstart", där en mycket präktig familj lagade grönsakspuréer till sin bebis. Till exempel av palsternacka. Jag tror inte jag ätit palsternacka sedan jag själv fick smakportioner i 4-månadersåldern. Sedan puréades det morötter, fisk, kött och jag vet inte allt. "Vill du göra en investering så köp en stavmixer", sa speakern till tonerna av blinka lilla stjärna. Man fick också tipset att riva maten på rivjärn om man inte ville köpa en mixer. 

Jag skulle vilje se mig själv riva fruset kött på rivjärn. Jag dristade mig därför till att fråga BVC-kvinnan om det är OK att köpa barnmatsburkar. Det är det enligt BVC-kvinnan. Men sedan tittade hon lite medlidande på mig undrade hon om jag inte kunde tänka mig att koka de allra första potatisarna och morötterna själv och mosa med gaffel. "För", sa hon, "det går inte åt så mycket i början".

Ja, du Pluttskrutten, det här blir inte lätt. Tur att din far kan laga mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar