24 augusti 2013

Flyt och oflyt

Funderar en del på det där med flyt eller oflyt i livet. Min erfarenhet är att det, när det går bra i livet, nästan går oförskämt bra. Jag får ofta känslan av att inte hänga med och att inte riktigt förtjäna det. 

Sedan är det ofta likadant fast tvärtom när det går dåligt. En olycka kommer sällan ensam. Allt hamnar i en negativ spiral och alla dåligheter och tråkigheter kommer slag i slag.

Jag är inte dummare än att jag förstår att man är mycket mer mottaglig för tråkiga saker när man mår dåligt, men det är så dumt att det är så.

En vän till mig är verkligen inne i ett motflyt just nu. Det ena efter det andra tråkiga. Trist, jobbigt och orättvist. För egen del känns det som en uppåtgående spiral just nu, vilket är härligt och underbart efter en lång tid av just motflyt. Men jag har svårt att bara hänga med, dels för att min vän har det knepigt, dels för att jag undrar om jag verkligen är värd allt och är rädd för att det ska ta slut.

Varför är vi så dåliga på att leva i nuet och rikta vår kraft på rätt saker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar