28 augusti 2013

Gammal och bara axlar

Imorgon åker jag på jobbkonferens. Har stora delar av dagen pratat packning och klädkod med flera kollegor. Mest med käraste S förstås men vi är visst ganska många som har lite packningsproblem.

Anvisningarna är "casual" klädsel på dagarna och "smart casual" på kvällarna utom på galamiddagen. Vi ska till Portugal så det är gissningsvis 25-30 grader varmt. Blev lite ställd idag när en yngre kollega sa att hon vägrar ha kläder som täcker axlarna på resan och att hon inte kommer att ha annat än korta shorts och topp på middagarna. Jag känner mig urgammal men jag tänker att detta ändå är ett jobbsammanhang och att helt bart på axlarna och shorts som nätt och jämnt täcker rumpan kanske inte är de bästa klädvalen när man umgås med sina kollegor som delvis är trettio år äldre? Så klart det är ett fritt land vi lever i och alla får ha på sig vad de vill, men - tyvärr - tror jag det är så att man ibland blir behandlad sämre om man skiter i hur man förväntas se ut eller bete sig i olika sammanhang.

Men ännu knasigare blev det när jag sa något i stil med "jag förstår, men jag vill inte ha så korta och små kläder" och hon svarade: "Nej, jag är ju lite yngre än du. Och så trivs jag med min kropp."

Snacka om att jag blev paff! Jag ÄR förvisso äldre än hon, men var inte "jag trivs med min kropp" en riktig känga? Jag är rätt säker på att jag har mindre komplex än hon för hur jag ser ut, men låt oss säga att hon faktiskt kommit längre. Är det verkligen så att den som trivs med sin kropp inte behöver beakta klädkoder? Jag tror inte det, men så är jag ju gammal och trist.

Nu har jag strax packat klart. Väskan är fylld med axeltäckande och långa kläder för gamla tanter som inte trivs med sig själva, eller hur var det nu?

1 kommentar:

  1. Klädkod var ordet så Bull!
    Tids nog kommer även yngre personer till insikt.

    SvaraRadera