17 april 2008

solsken och begravning

De säger att man blir på gott humör av solsken och vackert väder. Kanske är det så men jag gick och tänkte på begravningar hela dagen igår när solen strålade. Jag tänkte på de begravningar jag varit på (ganska många vid det här laget tyvärr). Funderade på hur lilla räkans mammas begravning kan ha varit. Gick också och fantiserade om vänners, familjemedlemmars och min egen begravning. Jag t.o.m. formulerade ett tal jag skulle kunna hålla på Väninnans begravning.

Idag, när solen fortfarande skiner, dånar Eva Dahlgrens "Ung & Stolt" inne i mitt huvud (inte "Döden" som kanske hade passat bättre till min morbida sinnesstämning). Jag är varken ung eller stolt längre och har inte lyssnat på låten på flera år. Ibland undrar jag vad som pågår i min lilla hjärna.

jag är marken
under dina skor
jag är dammet
och smutsen
ängar om våren
jag är upproret
där friheten bor
jag är syret
ni andas
jag är ljuset
ni drömmer
allt lever
i mej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar