9 april 2008

vi äro ej förståndiga som de, fallera

Många säger att vi borde lyssna mer på våra äldre släktingar och bekanta. Äldre människor har förstås en enorm livserfarenhet och har oftast gått igenom liknande problem som dem vi själva har. Jag tycker dock inte man skall svälja råd och tips från äldre generationer med hull och hår.

Ett exempel: under de fyra veckor Pluttskrutten funnits har jag fått följande tips från I-A (80+).

1) Har barnet magknip blir det bättre om det matas med ljummet vatten med lite socker i. Detta funkade på I-As son 1944 när han matats med tomatpuré och skrek som en galning. Mina kommentarer: a) Pluttskrutten äter ännu inget annat än bröstmjölk (läskigt ord, förlåt) b) vem ger sin spädis tomatpuré? c) socker? d) om jag någon gång träffar I-As son kommer jag bara att kunna tänkta på the tomatpuré incident.

2) Te med mjölk får bröstmjölken (förlåt igen) att rinna till. Det var enligt uppgift allmänt känt redan för världskriget (oklart vilket). Kommentarer år 2008: a) nu har jag inte fördjupat mig i chemins värld sedan gymnasiet men jag fattar inte samspelet mellan te med mjölk i och mina tuttar b) hur mycket mjölk ift till teet? hur ofta ska man dricka sitt mjölkte? Jag behöver exakta anvisningar annars blir jag förvirrad.

3) Man skall inte alltid plocka upp spädbarn när de skriker. Kommentar från hönsmamman: a) varför inte? b) om det är skadligt så är det nog kört för Pluttskrutten; hon behöver inte gasta många sekunder innan någon är framme och lyfter upp henne.

Kom nu inte och säg att något av ovanstående funkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar